بيماريهاي قب و عروق
تنگی دریچه ی آئورت قلب؛ علل و درمان

در مشکل تنگی دریچه ی آئورت، دهانه ی دریچه ی آئورت قلب تنگ شده و موجب می شود جریان خون رسانی به سراسر بدن با مشکل مواجه شودو کاهش یابد. در این مطلب هشت نکته درباره ی این مشکل بسیار جدی را بیان می کنیم.

زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان
تنگی دریچه ی آئورت قلب

با تنگ شدن دریچه ی آئورت چه اتفاقی می افتد؟

دریچه ی آئورت یک مسیر یک طرفه با سه زبانه است که به آن ها برگچه می گویند. زمانی که قلب در حال پمپاژ خون است، این برگچه ها با یک حرکت کوتاه وسریع باز شده و مسیر خون را برای به جریان افتادن به سمت اندام های بدن باز می کنند. زمانی که قلب به حالت استراحت در می آید، برگچه ها بسته شده ومانع بازگشت خون به قلب می شوند. با افزایش سن، رسوب کلسیم بر روی این برگچه ها مانع باز یا بسته شدن کامل آن ها می شود که به آن تنگی دریچه آئورت می گویند.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

علائم این بیماری با افزایش سن و معمولا بعد از سی سالگی خود را نشان میدهند. برخی افراد تنها با دو برگچه به جای سه برگچه به دنیا می آیند که این موضوع باعث می شود این افراد در سنین پایین تر دچار تنگی دریچه ی آئورت شوند.

اگر دچار تنگی خفیف دریچه آئورت باشید، ممکن است پزشکفقط از شما بخواهد فعالیت هایتان را محدود کرده و از دارو جهت افزایش خونرسانی استفاده نمایید

همچنین اگر شما یک مرد هستید احتمال ابتلای تان به این بیماری بیشتر است. به علاوه داشتن سابقه ی خانوادگی، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا یادیابت از عوامل مستعد کننده ی ابتلا به این بیماری هستند. همچنین بیماری تب روماتیسمی احتمال تنگی دریچه ی آئورت را بالا می برد، زیرا این بیماری باعث زخمی شدن این دریچه می شود.

علائم تنگی شدید دریچه ی آئورت چیست؟

افراد مبتلا به این بیماری ممکن است حتی پس از ابتلا، هیچ علامتی را نشان ندهند. اگر شما دچار نوع خفیف این بیماری هستید، احتما هیچ نشانه ای بروز نخواهد کرد. اما اگر مبتلا به نوع شدید آن هستید علائم خفیف خواهند بود. علائم تنگی شدید دریچه آئورت شامل تنفس مشکل، ضربان قلب سریع و بروز انواع علائم بعد از فعالیت ها مانند خستگی زیاد ، سرگیجه یا غش کردن و درد قفسه سینه می باشد.

علل تنگ شدن شدید این دریچه چیست؟

وقتی که دریچه ی آئورت سفت تر و تنگ تر می شود، پمپاژ خون توسط قلب با مشکل مواجه می شود و خون در قلب می ماند. در این حالت قلب به سختی کار می کند، اما اکسیژن کافی به بدن و مغز نمی رسد. با گذشت زمان، مایع اضافی خون در ریه ها جمع شده و موجب نارسایی قلبی می شود. نارسایی قلبی از نشانه های دیگر تنگ شدن دریچه ی آئورت می باشد.

گوش دادن به صدای قلب

پزشک چگونه آن را تشخیص می دهد؟

پزشک بر اساس نشانه ها و معاینه بدنی بیمار، خطر را تشخیص می دهد. دکتر به صدای قلب گوش می دهد تا صداهای غیر عادی را پیدا کند. اکوکاردیوگرافی بهترین آزمایش برای تشخیص تنگ شدن دریچه ی آئورت است .

درمان به چه صورت است؟

اگر شما دچار تنگی خفیف دریچه ی آئورت باشید، ممکن است پزشک فقط از شما بخواهد فعالیت هایتان را محدود کرده و از دارو جهت افزایش خون رسانی استفاده نمایید. اما اگر دچار نوع شدید این بیماری باشید، نیاز به عمل جراحی و تعویض دریچه معیوب دارید. بدون جراحی، متأسفانه شانس زنده ماندن تادو سال تنها 50 درصد است.

عمل جراحی برای نوع شدید این بیماری چگونه است؟

یکی از گزینه های درمانی، استفاده از بالون و باز کردن دریچه به وسیله آن است. این نوع عمل جراحی برای جوان ترها و کسانی که با دو برگچه به جای سه تا متولد شده اند، مناسب تر است.
استفاده از بالون در بزرگسالان تنها یک درمان موقتی است و برای درمان دائمی نیاز به تعویض دریچه وجود دارد.

جایگزینی دریچه آئورت به روش ترانس آئورتیک(TAVI)  چیست؟

این روش، در بیماران مبتلا به تنگی شدید دریچه آئورت که عمل باز قلببرایشان خطرناک است و یا دریچه ی آئورتشان قابل جراحی کردن نیست به کار میرود. در این روش نیاز نیست قفسه سینه شکافته شود و بیمار از عوارض عمل بازقلب در امان می ماند.


(0) نظر
برچسب ها :
صفحه نخست پست الکترونیک وبلاگ تبیان
نوشته های پیشین
موضوعات
بدون موضوع (50)
صفحه ها
فیدها
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 13916
تعداد نوشته ها : 50
تعداد نظرات : 0
X